Sunday, June 26, 2016

Persediaan Semester Baru: Mulakan Sekarang.


Bismillah.

Guys, mungkin dah boleh buat folder baru untuk semester hadapan rasanya.

Tulis subjek-subjek yang bakal dipelajari, seperti Kimia Polimer 3, Kimia Alam Sekitar, Kimia Keadaan Pepejal, Kesimetrian Molekul, Kimia Organik 3, Instrumentasi Kimia 1, Kinetik Kimia, Elektrokimia, Latihan Ilmiah 1.

Mungkin dah boleh tengok silibus apa yang bakal diajar. Rujukan buku mana yang boleh dipinjam. Rancang study group.

Kemudian letaklah matlamat. Kalau nak dapat 4 Flat, letaklah setiap subjek target A sama dengan 4.00 darab dengan jumlah jam kredit. Letakkan gred paling maksimum yang boleh dicapai, kemudian lekat depan dinding (Dr. Izzaty 2015). Itulah yang saya buat setiap semester, dan alhamdulillah result pun walaupun tak capai matlamat tapi tetap memberikan kepuasan hati.

Kalau nak dapat markah lebih, cuba buat kerja lebih sedikit berbanding orang lain. Jangan nak main tangkap muat. Sekadar tumpang nama. Datang perjumpaan tak nak dan tak ada alasan yang kukuh.

Even dalam kuiz pun, janganlah meniru. Buat jelah apa yang telah dipelajari dalam kuliah sebelum ni. Kalau tak dapat jawab tu mungkin sebab ponteng kuliah, main Whatsapp ketika pensyarah sedang mengajar, tak hormat pensyarah, tak hormat kawan-kawan yang sedang fokus atau sekadar melenggang ke kuliah.

Last but not least, sentiasa tajdid niat belajar. Ini saya selalu lupa. Bila niat dah lain, tu yang tak dapat fokus dalam kuliah. Mungkin kena ambil wuduk sebelum masuk kuliah, atau buat solat sunat taubat. Ada dosa-dosa kita yang tersisa. Ia menghitamkan hati. Ilmu itu hanya boleh datang jika hati kita terang. 


Farid Majid. 

2 comments:

  1. Macam mana ye kalo x bleh dftr subjek semasa disebabkn tak menilai pensyarah dalam penilaian kursus sem lepas? Buntu nk menyelesaikannya.. tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf saya kurang arif berkenaan masalah ini. Mohon rujuk Pusat Pengurusan Akademik UKM. Semoga membantu.

      Delete