Saturday, February 17, 2018

Tak Tahu Mahu Tulis Apa

[Sumber: link]


Tahun ini sudah masuk 8 tahun blog ini ditubuhkan. 

Saya rasa sepanjang tempoh 8 tahun ini, saya belum menemukan niche penulisan yang saya inginkan. 

Jika dahulu zaman saya sekolah menengah, saya lebih banyak menulis mengenai novel, mengenai kehidupan di sekolah sehinggalah tawaran untuk sambung belajar ke Matrikulasi. Setelah menjadi pelajar Matrikulasi, banyak pula entri-entri saya mengenai pengalaman di situ, juga tip-tip yang sempat saya coretkan untuk adik-adik, yang bakal melanjutkan pelajaran di kolej matrikulasi. Apabila saya sudah melangkah masuk ke dunia universiti, saya menulis pula tentang pengalaman saya selama tiga tahun belajar dalam bidang kimia. Saya lebih banyak membebel mengenai kimia yang orang tidak faham pun secara teknikalnya, kerana ya, saya suka syok sendiri apabila menulis. Tidak dilupa juga dengan pengalaman-pengalaman kehidupan di universiti, juga saya coretkan di sini.

Namun saya perasan apabila melihat kembali entri-entri di penghujung zaman Sarjana Muda saya, kebanyakan entri yang ditulis adalah bersifat terus dari hati saya. Ermm, memanglah setiap penulisan itu adalah hasil dari hati kita. Tapi yang saya maksudkan di sini adalah, hasil pengalaman pahit ditambah dengan ujian emosi itu, yang mencetuskan idea untuk saya menulis sesuatu yang bersifat luahan rasa.

Apabila saya meneliti semula kehidupan saya, ternyata pada waktu itu adalah ketika usia saya sedang mengalami transisi ke dunia 20-an. Boleh anda bayangkan, seorang manusia yang berjiwa belasan tahun, terpaksa mengharungi kejutan budaya kedewasaan, sehingga adakalanya dia sendiri tidak mampu menangani masalah waima ia bersifat kecil.

Pada waktu itu saya masih ingat lagi, antara perkataan demi perkataan yang sering kedengaran di telinga saya ialah, matang, dewasa, berdikari, emosi. Maka hasilnya apa yang saya tulis, sama ada di blog ini mahupun di MukaBuku, adalah status-status kehidupan, coretan memaknai kematangan, tentang bagaimana emosi itu bisa menjerat diri andai kita tidak bisa menjinakknya, dan sebagainya.

Saya juga pernah menulis status-status yang mengundang kontroversi perhatian netizen, sehingga ada sebahagiannya yang tidak berpuas hati. Sejak kejadian itu, saya semakin takut untuk menulis. Adapun status yang saya terbitkan itu telah menerima respon, kadang saya mengambil langkah untuk memadam sahaja status itu. Seolah-olahnya, saya terlalu bergantung kepada persepsi dan kehendak kepuasan manusia, yang membuatkan saya bertambah berhati-hati untuk menulis apa jua jenis penulisan.

Pernah juga saya menjauhkan diri seketika dari media sosial. Saya menyahaktifkan akaun-akaun tersebut selama hampir sebulan. Sepanjang tempoh saya berkelana daripada terlibat dengan rangkaian sosial, saya berasa jauh lebih tenang, kerana tidak perlu memikirkan pandangan rakan-rakan yang mengikuti atau menjadi rakan saya di laman sosial. 

Namun saya terfikir, sekiranya begitu, sekiranya kita meletakkan manusia sebagai penilai kita, sampai bila-bila pun kita tidak akan mara ke hadapan. Kita akan hanya menulis sesuatu yang membuatkan pembaca berasa sedap hati. Kita jadi takut untuk menulis kebenaran untuk disampaikan kepada manusia. Kita takut andai kata penulisan kita itu menyebabkan orang lain melatah, tersentap, membuatkan mereka mencari-cari kita dan menyalahkan kita, "Status kau buat aku sentap weh. Kau memang tujukan untuk aku ke?"

Dalam dunia yang semakin dihimpit dengan kecelaruan fikiran, jiwa muda saya mendorong saya untuk terus menulis sesuatu yang mampu membuka mata hati mereka yang berada dalam lingkungan saya. Tidak saya katakan bahawa saya adalah lebih baik dari sesiapa. Tetapi dengan sedikit ilmu, bacaan dan pengalaman yang saya peroleh, mengapa tidak saya sebarkan ia demi kemaslahatan kita bersama?

Saya kira, itulah matlamat penulisan kita. Siapa tahu, dengan penulisan yang ingin disampaikan itu, paling tidak atau sedikit sebanyak, dapat mengetuk pintu hati mereka yang meronta-ronta untuk ditarbiah secara tidak langsung?

Senyum.

---

Anak kepada naqib saya, Abang Fahmy, baru disahkan menghidapi H1N1. Mohon doa agar adik Marwan pulih seperti sediakala. Amin. Amin.



1 comment:

  1. Hidup ini tidak sempurna, tapi kita perlu berusaha untuk menuju kesempurnaan. Cara hidup bersederhana itu adalah pilihan terbaik.

    ReplyDelete