Saturday, August 6, 2016

Pengalaman Belajar Bidang Kimia

Bismillah.

Larutan yang dipisahkan dari campuran pewarna menggunakan kaedah kromatografi kolum.


Kadang-kadang saya akan tersenyum sendiri setiap kali mengimbau gelagat rakan-rakan, sanak-saudara mahupun orang awam yang curious mengenai bidang kimia yang sedang saya pelajari ini.
Ada yang kata saya budak pandai sebab belajar kimia. Ada juga yang memperlekeh, kononnya orang yang belajar kimia tidak dapat pergi jauh. Ada juga yang risaukan saya, yalah, sebab saya sering terdedah dengan larutan-larutan berbahaya dalam makmal. Agak takut juga saya, tambah-tambah lagi apabila pensyarah saya pernah menceritakan risiko orang kimia yang agak tinggi. Sampai ada yang mendapat kemandulan, kanser dan paling tragis, meninggal dunia.
Semasa saya berada dalam tahun pertama pun, saya sering dimomokkan bahawa bidang kimia ini susah. Tarafnya sama seperti pelajar-pelajar perubatan. Jadual padat. Subjek sangat banyak. Setiap malam ada kuliah tambahan. Susah dapat keputusan 4.00 dan sebagainya.
Benarkah segala sangkaan dan khabar angin ini?
Mari saya kongsikan realiti yang telah saya hadapi. Mesti ada yang tertanya-tanya, apa yang saya belajar dalam bidang kimia ini?
Klik sini untuk bacaan lanjut: http://www.majalahsains.com/pengalaman-belajar-bidang-kimia/
:)

No comments:

Post a Comment

Sila tanda 'Notify Me' supaya anda mendapat balasan komen dari saya in sha Allah. :)