Sunday, August 17, 2014

Barang-barang Yang Nak Dibawa Ke UKM

Bismillah.

Pejam celik, tak lama lagi budak-budak lepasan Matrik/Asasi/Diploma/STPM akan mendaftar masuk ke IPTA masing-masing awal bulan September ni. Aku pun tak terkecuali. Medical check-up pun aku belum buat, in sha Allah akan dibuat pada minggu hadapan. Persiapan lain? Barang-barang? Aku belum buat. Hahaha. Rilek ah. Ada lebih kurang dalam tempoh 2 minggu lebih lagi masa yang berbaki untuk membuat segala persiapan. Tapi topik kali ini aku nak cerita fasal barang-barang keperluan yang perlu dibawa ke IPTA. Yap. Mungkin ada antara kita yang belum pernah merasa hidup di tempat orang, jauh dari keluarga. Kenalah belajar berdikari kan.



Alright. Anyway, sebenarnya senarai barang-barang keperluan ni aku perolehi direct dari Group FB UKM as you know yang aku bakal masuk UKM. Tapi untuk pelajar selain UKM juga boleh baca terus entri ni. Diskriminasi and assabiyah is a no-no ya. Peace.

  1. Kunci Mangga
Yang ini wajib ini. Beli awal-awal ya sebelum daftar masuk. Jangan jadi macam aku dulu, masa daftar matrik tak beli mangga. Sudahnya aku terpaksa stay dalam bilik while abahku keluar dari kolej pergi cari mangga kunci. Beli dua biji okey! Kunci mangga ini bukan untuk dimakan, tetapi untuk mengunci pintu almari korang. Juga boleh digunakan untuk mengunci beg bagasi. Ini semua demi keselamatan.Tapi jangan risaulah, setahu aku almari UKM besar gedabak punya. IPT lain aku tak tahu. So nanti masa sesi orientasi sila simpan baik-baik barang you all yang berharga dalam almari ya. Laptop, dompet, emas sekarung, sila simpan semuanya elok-elok dalam almari ya. Fokus dulu untuk MMP (Minggu Mesra Pelajar kalau di UKM). Tak adanya fasi nak suruh pelajar baru bawa laptop dan duit yang banyak ketika sesi orientasi. So, take note ya!

  1. Cadar & the geng
Well, pihak IPT tak sediakan cadar dan segala sarung untuk pelajar, jadi you all kena bawa sendiri ya. Bawa juga selimut ya. Yup, kita masuk IPT bukan untuk dimanja-manjakan. Jadi sila beli keperluan tidur ini dengan sebaiknya. Tapi kalau aku, aku tak nak guna cadar sebab aku lagi selesa tidur tanpa alas katil. Entah. Kaki aku tak berapa senang nak sentuh kain cadar. Kaki aku lagi suka pijak tekstil asal katil itu sendiri. Even masa matrik pun aku tak pasang cadar sebab aku tak berapa selesa. Kadang-kadang kalau aku tidur bilik kawan pun aku akan buka sedikit cadar tu sebab aku tak nak kaki aku atas cadar. Hahaha. Sila jangan tiru perangai aku ya. Aku memang begitu. Lols.

  1. Penyapu & the geng
Yang ini UKM tak bagi. Tapi jangan risaulah, masa first time masuk bilik kediaman, memang dah bersih bilik tu. Lepas ni kenalah usaha untuk dapatkan penyapu dan penyedok sampah tu. Kalau nak bawa vacuum cleaner rasanya boleh kot. Kalau dah malas sangat sapu, beli je penyedut hampagas mudah alih. Ada jual ke? Kalau ada aku nak beli juga. Nak yang murah-murah je. Heee. Oh, bakul sampah pun tak ada, so bawalah sekali tong kecil ya.

  1. Umbrella
Aku tak tahu kenapa senior perlu mention bawa payung ke UKM. Mungkin juga kegunaan umbrella ini sangat penting especially ketika pergi kuliah. Mungkin ketika berjalan, tiba-tiba hujan, so bolehlah guna umbrella untuk melindungi diri dari dibasahi percikan air hujan yang berasid kerana telah bercampur dengan asap sulfur dioksida gitu. Atau mungkin juga cuaca yang panas dan terik boleh membuatkan kita berpeluh-peluh dan wajah bertukar menjadi hitam selegam-legamnya. Jadi, ada baiknya juga bawa payung ini. Aku pun belum ada payung. Nanti nak beli jugalah. Kalau boleh nak beli yang mudah disimpan dalam beg. Takkanlah setiap kali nak ke kuliah terpaksa mengusung payung tu. Alahai. ._.
  1. Seterika
Yang ini pun kena bawa ya. Senior kata seterika tak disediakan. Kalau nak bawa papan seterika sekali pun boleh juga. Tapi biasa aku di matrik dulu aku guna kain pelikat aku buat pelapik untuk seterika baju.

  1. Wayar Extension


Bawa juga benda ni nanti tau. Nak cas iPhone, iPad, laptop, printer apa semua perlukan plug yang banyak. So dengan adanya extension wire ini pasti akan memudahkan you all. Tapi awas, jangan pula sumbat semua barang elektrik sekali. Takut jadi litar pintas pula. Aku tak tahu macamana penggunaan elektrik oleh IPT lain, mungkin IPT lain dikenakan meter elektrik? Untung dapat UKM.

  1. Water heater & the geng
Sangat berguna untuk membancuh segelas Vico di pagi yang redup dan indah. Ecewah. Boleh juga guna water heater untuk rebus telur. T_T Kalau nak rebus telur jangan pula masukkan telur terus ke dalam water heater. Baik masak dulu air kemudian masukkan air panas yang dah menggelegak tadi ke dalam mangkuk yang berisi telur itu tadi. Pastikan you all bawa sekali pinggang, mangkuk, cawan, sudu, garfu, pisau comel segala. Manalah tahu kalau bungkus makanan nak makan dalam bilik. Oh ya, aku juga syorkan korang bawa bekas makanan yang bertingkat tu. Ahahaha. Nanti bungkus makanan di kafe jangan guna bekas polystrene, guna je bekas korang. Buat apa nak malu? Dapat mengurakan pencemaran alam lagi.

  1. Al-Quran, Yassin, Al-Mathurat, Doa-doa pilihan dan zikrullah

Bawa juga ya. Nak ke mana-mana, merantau ke mana-mana, pastikan diri kita sentiasa dekat dengan Allah. Pastikan Al-Quran dan As-Sunnah menjadi pedoman utama kita. Jangan lupa baca sekali, dan fahami sekali tafsirnya. In sha Allah hati kita akan sentiasa tenang. Bukan hanya dibaca ketika terserempak dengan pontianak dan pocong. Hish hish hish. Semoga Allah memberi kita hidayah dan petunjuk untuk menghadapi segala dugaan, ujian dan cabaran dunia.

Okey. 

Kalau nak tanya apa-apa lagi mengenai barang-barang untuk masuk UKM bolehlah join group FB rasmi di JOM MASUK UKM 2014/2015. 

Semoga bermanfaat. ^_^


11 comments:

  1. tahniah :) lepas ni jadi budak U plak :)

    ReplyDelete
  2. All da best busku :D

    ReplyDelete
  3. Semoga berjaya..belajar rajin2 ye?

    ReplyDelete
  4. hye, good luck n study smart ya :)

    ReplyDelete
  5. cadangan : wahhh.. org UKM.. hai hai!

    P/S : Jom sokong segmen pertama kami! >>> Segmen Blogwalking bersama AfifahAddnan dan Amiez

    ReplyDelete
  6. Pihak kami ada menyediakan jualan secara online barangan handbag, dompet, cadar, eyewear, belt, jam tangan, pakaian wanita, tudung & telekung murah dan harga berpatutan. Boleh dijadikan barangan hantaran.

    layari blog kami di ONLINE STORE
    atau PHOTO PRODUK

    ReplyDelete

Sila tanda 'Notify Me' supaya anda mendapat balasan komen dari saya in sha Allah. :)