Sunday, October 20, 2013

Bengkel Animasi Pula!

Assalamualaikum. Bertemu lagi kita di ruangan entri yang baru! (Semangat!)

Semalam, selepas aku balik dari menunaikan solat Maghrib di Surau, seorang pensyarah Sains Komputer yang aku tak ingat namanya tapi selalu tegur aku meminta aku untuk datang ke program animasi bertempat di UMSKal (sekali lagi) pada hari keesokannya. Aku pun rasa serba salah, sebab aku pun nak study juga. Tapi fikir punya fikir, baik aku ikut saja bengkel ni. Lagipun, exam Isnin nanti cuma Speaking MUET (tak bermakna aku dah pandai speaking okey!) Kawan aku yang aku baru kenal semasa aku ikut Bengkel Video Di UMS pun cakap tak payahlah aku ikut bengkel tu. Tapi, hati aku kuat mengatakan untuk pergi juga. Mungkin sebab aku suka suasana di UMSKal kot. Jakun. Haha.


Paginya, aku hampir ditinggalkan oleh bas. Silap. Bukan aku seorang. Ada seorang yang senasib dengan aku yang hampir tertinggal bas kolej kami. Nasib baik pensyarah yang minta aku pergi ke bengkel tu tahan bas tu. Apalagi, kami berdua pun membuka langkah seribu. Sampai saja ke dalam bas, terus sesak nafas!

Baik. Tak payah cakap panjang lebar. Layan saja gambar yang sempat aku tangkap.

Modul pertama, kami diajar untuk trace karakter Shin Chan dengan menggunakan perisian Toon Boom. Inilah hasil yang aku dah buat. Comel tak?

Sempat lagi bergambar. Mentang-mentang aku dah siap lukis dan warna!



Kami berehat seketika untuk makan tengah hari dan Solat Zuhur.


Agenda kami diteruskan dengan Modul 2 pula. Kali ni kami diajar untuk menghasilkan animasi. Mula-mula memang menjengkelkan, sebab kami perlu membuat benda-benda yang leceh, seperti membetulkan correction line kartun tersebut.

Kemudian masuk part-part seterusnya, aku pun dah blank. Kurang faham dengan penerangan mereka walaupun aku duduk paling depan dengan skrin LCD. Mungkin sebab aku agak lambat untuk catch-up. Entah apa yang mereka cakap, aku pun cuma mengiakan saja. 


Nak buat animasi seperti ini memang payah! Oh ya, ini bukan aku buat. Ini mereka yang buat selama seminggu dengan tenaga 4 orang! Oh, rupa-rupanya nak buat animasi ni memang susah. Tapi dengan adanya komitmen dan usaha yang berterusan, In sha Allah hasil animasi itu akan nampak lebih cantik.




Salah seorang fasi kami. Dia juga berasal dari Lahad Datu, sama tempat tinggal dengan aku. Dia tinggal di Muhibbah, aku di Taman Aman Jaya. Dekat sangat. Haha.

Akhirnya ialah majlis penyampaian cenderahati buat pensyarah Sains Komputer dengan para pelajar.



Cenderahati untuk pelajar.


Sudah tiba masanya untuk meninggalkan UMSKal. Jumpa lagi!

Sempat juga nak bergambar.


Okey. Itu sahaja. Semoga dengan adanya bengkel sebegini akan dapat meningkatkan kemahiran pelajar dalam bidang multimedia.

Jumpa lagi. Assalamualaikum.

3 comments:

  1. cantik..

    Terima kasih kerana sudi komen kat blog Ejulz. Lihat senarai pengomen tegar kat blog Ejulz.. "Pengomen Tegar bagi Bulan Mac hingga Oktober 2013"

    ReplyDelete
  2. sempat lg aku amik software Toon Boom tu..by the way ,selamat mnghabiskan cuti ..Hehehe

    ReplyDelete

Sila tanda 'Notify Me' supaya anda mendapat balasan komen dari saya in sha Allah. :)