Friday, September 13, 2013

Tentang Aku dan Matrikulasi

Assalamualaikum. Hello. Anneyong Haseyo (eh?)

Jadi, sudah hampir empat bulan aku tak update blog aku. Nampak tak kemalasan di situ? Oh, dah nampak? Baik, terima kasih. Itu maksudnya awak, awak dan awak yang sedang membaca entri ini begitu prihatin dengan aku. Ahaks! Okey, abaikan.

Tetiba aku nak update entri sebab lama sangat aku tak tulis di sini. Sejak menjadi pelajar Kolej Matrikulasi Labuan atau KML (bukan KMHell atau unta a.k.a. camel), susah sangat jari-jemari yang sedikit runcing ini menari-nari di atas keyboard. Sebab setiap hari ada sahaja tugasan, kuiz dan assignment yang kena disiapkan! Kelam-kabut! Mak budak yang ada sepuluh anak pun taklah sekelam-kabut macam aku!

Tapi, itu semua cabaran, dugaan dan ujian yang Tuhan turunkan kepada aku dan juga kawan-kawan aku. Baru 4 bulan, ada 6 bulan lagi sebelum aku habis belajar. Kejap je masa berlalu.

So, fyi, aku telah berjaya ditukarkan ke Modul 2 a.k.a. jurusan Fizik Perkomputeran. Mula-mula aku memang dapat modul 1, tapi dengan gatalnya aku nak tukar ke modul 2 sebab aku dah tak nak menghadapi eksperimen yang melibatkan jari aku kena cucuk atau menjadikan katak dan tikus sebagai mangsa keganasan manusia. Huhu. Tapi, agak rugi di situ, kata Tuan Nazaruddin, Ketua Jabatan Sains  KML yang meluluskan setiap permohonan pertukaran modul dan jurusan dari setiap pelajar. Sebab dia kata, pelajar yang dapat modul 1 ni kira bertuah dan beruntung, sebab mereka sangat istimewa. Hmmm. Habis, modul yang lain tak istimewalah? Amboi, sesuka hati je aku mencarut. Ampunkan aku, ampun!

Anyway, lupakan fasal semua tu, sebab yang penting sekarang aku kena fokus untuk mendapatkan gred yang bagus dalam exam. Dengan adanya subjek Sains Komputer, dapatlah aku relaks sikit berbanding pelajar Modul 1 dan Modul 3 yang kena ambil subjek Biologi. Tak dinafikan, Bio aku dulu dapat A, tapi aku sanggup tukar ke Modul 2 sebab aku dah dapat jangka Biologi pada peringkat Matrikulasi, A-Level, Degree, dan seterusnya akan lebih detail sebab dia akan belajar dengan lebih mendalam dan terperinci. Tapi, aku terpaksa berhadapan pula dengan subjek Fizik. Oh, my!

Tapi, hey! You know what? Fizik di Matrikulasi memang sedikit berbeza dengan Fizik di sekolah menengah! Fizik di sini mostly calculation! Oh! Oh! Oh! And, aku rasa aku mula jatuh cinta dengan Fizik sebab Fizik lagi senang dari Biologi, so aku patut bersyukur sebab aku tak ambil bio dan aku ambil Fizik. Ahaks! Tapi, dalam masa 5 bulan ni kena habiskan 15 bab Fizik! Tak ke banyak? Jangan risau, pensyarah Fizik di KML memang benar-benar komited. Pensyarah Fizik Kuliah aku India, Tutorial pun India. Ops. Tapi masa Praktikum pensyarah Cinalah. Yang penting kena hafal definition, tahu menghurai sedikit, tahu konsep, mahir calculation, dan yang penting, HAFAL FORMULA! Oh!

So, aku pun tak nak awak semua penat membaca entri aku. Biar aku tempekkan gambar-gambar agar anda berasa lebih segar!




Ini bekas roommate aku. Amirul namanya. Orang Ranau, tapi dah pindah ke IPG Negeri Sembilan. Dia roommate aku paling sporting!


Ada satu hari tu, lepas aku bangun dari tidur, tetiba cik Miau-miau ni dengan tanpa rasa bersalahnya duduk di atas kerusi aku. Oh! Saja nak minta perhatianlah tu!


Training robotik. Waktu sekolah dulu aku pernah ikut robotik tapi masa tu tahun 2008. Sekarang baru nak terhegeh-hegeh join balik robotik. Tapi tugas aku pasang-pasang robot jelah. Pasang bahagian badan je. Nampak tak, betapa ringannya tugas aku dalam kumpulan? Nampak sangat aku tak ada kebolehan yang umppph. Cuba kalau aku diberi amanah untuk buat programming? (Tapi kalau aku disuruh buat programming pun aku tak nak sebab aku memang tak tahu program robot!)


Alhamdulillah. Pingat emas pertama seumur hidup aku. Walaupun tugas aku hanya pasang badan robot (tak termasuk komponen-komponen luar, tapi kumpulan kami dapat Johan!)
Sayangnya aku tak jadi wakil ke Melaka untuk pertandingan robotik peringkat kebangsaan sebab aku sedar aku masih kurang dalam bab-bab robotik ni.


Suasana pagi di KML. Actually masa tu pelangi kembar, tapi entah kenapa gambar ni pelangi single je. Gambar ini dari budak KML yang sama aras dengan bilik kediaman aku. Pepandai je aku copy.

Ini masa praktikum Sains Komputer. Pensyarahnya namanya Puan Rohani. Seorang yang selamba, tegas dan suka buat lawak selamba. Masa tu dia minta kami buat assignment lirik guna perisian power point. Tapi masa aku tayangkan lirik aku, hancur gila! Semua lirik terlari dari setting masa yang aku dah setkan! Hampa! Maybe sebab masa tu aku guna laptop kawan untuk present, dan laptopnya memang canggih dan kelajuan agak tinggi. Sebab tu lirik aku pun muncul agak laju, tak tersekat-sekat. Tapi lari tempoh, oh! Tak apa, ada assignment lain lagi yang menunggu!

Eh, ni tetiba Firdaus muncul dalam entri. Saja aku nak tempek gambar dia. Masa ni cuti raya. Aku snap gambar dia time dia pakai tali pinggang. Comel kan? Tembam gila! Rindu sesangat dengan budak kecil ni! Kena tunggu Peperiksaan Semester Program Matrikulasi (PSPM) I habis dulu baru aku boleh balik rumah dan cubit pipinya sekuat-kuat hati...!

Study konon. Huhu.


Meet my friend. Mohd. Irsyad namanya. Dia ni agak pemalu dengan perempuan. Kami mula kenal di Facebook. Masa tu dia nak minta jadual kelas dari aku. Kebetulan kan kami kelas tutorial yang sama.

Yang ini pun kawan kelas aku juga. Mohd Ainuddin namanya, asal dari Lundu, Sarawak. Dia ni selalu pergi bilik aku main iPad walaupun aku tak jemput dia. Mungkin dia boleh jadi kawan baik aku kot? Hehehe.

Alright. Lain kali sambung lagi. Kalau nak cerita semua mungkin ada 72843746 parts kot. 

Jangan lupa doakan kesejahteraan muslimin dan muslimat yang kini diuji di luar sana, khususnya di Mesir dan Syria. Sesungguhnya Allah SWT itu bersama-sama dengan orang yang benar.

Assalamualaikum. Jangan lupa solat sebelum tidur!

11 comments:

  1. apa pon buat yang terbaik dan sambung untuk degree :)

    ReplyDelete
  2. wah! Student KML ye bro..
    wish u all d best kayh!

    ReplyDelete
  3. do the best bro..semoga happy selalu..

    ReplyDelete
  4. modul 2 ni boleh sambung degree farmasi tak?

    ReplyDelete
  5. modul 3 bleh sambung degree medik?? skrg smbung degree kt mne n kos apa??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebaiknya kekal ke Modul 1 untuk sambung ke Perubatan in sha Allah. Mana-mana IPTA pun boleh.

      Delete
  6. dlm modul 3 matrik bule tak sambug dlm medic atau eng...tq

    ReplyDelete
  7. amirul ipg teknikkk!

    ReplyDelete

Sila tanda 'Notify Me' supaya anda mendapat balasan komen dari saya in sha Allah. :)